Сторінка практичного психолога для учнів


Любі школярі, ці поради для вас!

7 правил, як зберегти здоров’я восени



У цей період організм може легко підхопити застуду чи грип

Осінь – небезпечна пора для здоров’я, у цей холодний період організм може легко підхопити застуду чи грип.

Саме тому важливо зміцнити здоров’я та підвищити рівень енергії.

1. Вживайте більше гарячих страв

Восени менше турбує спрага, проте організму необхідно насититися. Саме тому у цю пору необхідно їсти більше теплої їжі, це можуть бути відварені чи запечені продукти.

2. Захистіть губи

У цьому допоможуть бальзами, що складаються з натуральних інгредієнтів, до прикладу, олія ши, оливкова олія і вітамін Е.

3. Більше сезонних овочів

Щоб зміцнити імунітет, потрібно звернути увагу на сезонні продукти – брюссельську капусту, ріпу, цвітну капусту, гриби, гарбуз тощо.

4. Пийте трав’яні чаї

В похмурий осінній день допоможуть зняти напругу та розслабитися трав’яні чаї – м’ята, ромашка, меліса, базилік. корінь валеріани, тощо.

5. Вживайте зернові

Кіноа, коричневий рис і амарант – це чудові зерна, що не містять клейковини. Особливо корисно буде їх поєднання з великою кількістю овочів.

6. Знаходьте час для себе

Через постійні завдання та стрес людині складно знайти час для себе. Саме тому важливо час від часу робити те, що допоможе розслабитися та заспокоїтися. Чудово для цього підійде медитація, масаж, читання чи щось інше.

7. Обирайте правильне мило

Замість штучних ароматів обирайте мило з ефірними оліями, що є більш натуральними, здатні пом’якшити шкіру.




ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ПРОЄКТ З ПРОФОРІЄНТАЦІЇ ТА ПОБУДОВИ КАР’ЄРИ

ОБЕРИ ПРОФЕСІЮ СВОЄЇ МРІЇ

Шановні учні старших класів та їх батьки!

В рамках реалізації  Всеукраїнського проєкту з профорієнтації та побудови кар’єри на базі ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» створений портал Всеукраїнського проєкту з профорієнтації та побудови кар’єри «Обери професію своєї мрії», послуги якого безкоштовні та розташовані на єдиному ресурсі онлайн www.hryoutest.in.ua\

 



30 липня  Всесвітній день боротьби з торгівлею людьми!

Торгівля людьми є глобальним злочинним бізнесом, сучасною формою рабства, що грубо порушує права людини. Ця діяльність є найшвидше зростаючою кримінальною діяльністю у світі. За оцінками Міжнародного центру із запобігання злочинності ООН, щорічний грошовий обсяг за даний транснаціональний злочин становить 30 мільярдів доларів на рік, що робить його другим за величиною після торгівлі наркотиками.  

Україна була серед перших країн у Європі, яка у 1998 році встановила кримінальну відповідальність за торгівлю людьми. У Кримінальному кодексі України покарання за торгівлю людьми передбачено статтею 149, яка визначає ці злочинні дії як вербування, переміщення, переховування, передачу або одержання людини, вчинені з метою експлуатації, з використанням обману, шантажу чи уразливого стану особи.

Існує чимало різноманітних видів експлуатації: усиновлення (удочеріння) у комерційних цілях, використання в порнобізнесі, використання у військових конфліктах, залучення до злочинної діяльності, трансплантація чи насильницьке донорство, примус до заняття проституцією, рабство і ситуації, подібні до рабства, примусова праця, залучення в боргову кабалу.

За оціночними даними Представництва МОМ в Україні за час незалежності 260 тис. українців постраждали торгівлі людьми. Українці потрапляють в тенета цього злочину не лише в Україні, але й у Польщі, інших країнах Європи, Туреччині, США, країнах Центральної Азії та Близького Сходу.  

Держава вживає заходів з попередження торгівлі людьми та боротьби з нею, притягнення до відповідальності злочинців та надання допомоги постраждалим.

Міністерство соціальної політики визначено національним координатором у сфері протидії торгівлі людьми, та, відповідно до своїх повноважень, здійснює координацію діяльності органів виконавчої влади, проводить інформаційно – просвітницькій акції, забезпечує встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми та надання допомоги таким особам.

Та попри все, проблема торгівлі людьми не може бути розв’язана на рівні однієї країни: нові виклики та загрози вимагають консолідації - як зусиль інституцій на державному рівні та міжнародної спільноти, так і зусиль кожного з нас. Та для того щоб протидіяти цьому явищу необхідно чітко розуміти його основні елементи.

Слід зазначити, що Україна докладає багато зусиль у сфері протидії торгівлі людьми, особливо в частині поширення Національного механізму взаємодії суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми.






Увага! Увага!
В нашому закладі з 19.04.21-23.04.21
В новому ( дистанційному) форматі проходить тиждень психології
під гаслом:

« Збережемо здоров’я разом»

Ніхто не хоче хворіти. Адже хвороба — це, як мінімум, клопоти й витрати. Ви не тільки погано почуваєтесь, але й не можете працювати або вчитись, заробляти гроші чи дбати про свою сім’ю. Можливо, комусь навіть треба за вами доглядати, а вам — платити чималі гроші за медикаменти й лікування.

Недарма кажуть: профілактика краща за лікування. Хоча деяких хвороб не уникнути, ви можете багато зробити для того, щоб сповільнити розвиток захворювання чи взагалі йому запобігти. Кілька порад котрі допомагають поліпшити здоров’я.

ДОТРИМУЙТЕСЬ ПРАВИЛ ГІГІЄНИ

Один з найефективніших способів уникнути хвороб і запобігти їх поширенню — це мити руки. Дуже легко підхопити інфекційну недугу, якщо просто потерти ніс або очі руками, на яких є збудники інфекції. Тож найкращий захист від інфекції — це регулярне миття рук. Миючи руки, можна запобігти поширенню навіть смертельної лихоманки Ебола.

У деяких випадках, щоб не захворіти і не заразити інших, мити руки вкрай важливо. Ось коли це слід робити:

Після того як повернулись з вулиці.

Після користування туалетом.

Після того як ви поміняли дитині пелюшки або допомогли їй сходити в туалет.

До і після обробки рани чи порізу.

До і після контакту з хворим.

Перед тим як готувати, подавати на стіл та споживати їжу.

Після чхання, кашляння та сякання носа.

Після контакту з тваринами чи їхнім послідом.

Після контакту зі сміттям.

Переконайтесь у тому, що ви миєте руки належно. Як показують дослідження, багато людей після користування громадським туалетом не миють рук або миють їх неправильно. Як треба мити руки?

Намочіть руки у чистій проточній воді та намильте їх.

Потріть руки, щоб утворилася мильна піна. Не забудьте помити нігті, великі пальці, тильні боки рук та ділянки між пальцями.

Тріть руки принаймні 20 секунд.

Сполосніть руки в чистій проточній воді.

Витріть руки чистим рушником або паперовою серветкою.

Ці заходи, хоча й прості, можуть відвернути хворобу і зберегти життя.

СЛІДКУЙТЕ ЗА ТИМ, ЩО ЇСТЕ

Хороше здоров’я неможливе без здорового і збалансованого харчування. Поміркуйте, чи не варто вам обмежити споживання солі, жирів і цукру та зменшити порції їжі. Урізноманітніть свій раціон і включіть у нього фрукти та овочі. Купуйте крупи, пластівці, хліб та макарони, виготовлені з цільного зерна. Вони містять більше поживних речовин та клітковини, ніж продукти зі шліфованого зерна. Якщо говорити про білки, споживайте невеликі порції нежирного м’яса. Намагайтесь кілька разів на тиждень їсти рибу. У деяких країнах можна також знайти продукти рослинного походження, багаті на білки.

Якщо споживати надто багато цукру і твердих жирів, то можна набрати зайвої ваги. Щоб цього не сталося, пийте воду замість солодких напоїв. Замініть калорійні десерти фруктами. Обмежте споживання твердих жирів, яких багато у ковбасі, м’ясі, маслі, сирі, тортах та печиві. Коли готуєте їжу, замість твердих жирів використовуйте олії, які є більш корисними.

Високий вміст солі у їжі може піднімати кров’яний тиск до небезпечного рівня, адже сіль містить натрій. Якщо у вас проблеми з тиском, то, купуючи продукти, перевіряйте вміст натрію (його вказують на упаковці). Щоб додати страві смаку, замініть сіль іншими спеціями.

Окрім того, що ви їсте, важливе і те, скільки ви їсте. Не їжте після того, як ви відчули ситість.

Велику загрозу для здоров’я становлять харчові отруєння. Будь-яка їжа може стати отрутою, якщо її неправильно готувати або зберігати. За даними ВООЗ, щороку мільйони людей захворюють через споживання небезпечних харчових продуктів. У більшості випадків хвороба минає без серйозних наслідків, але для декого отруєння закінчується смертю. Як звести до мінімуму ризик отруєння?

Ретельно мийте овочі перед приготуванням, адже їх можуть вирощувати на землі, удобреній гноєм.

Перш ніж щось готувати, мийте гарячою водою з милом руки, посуд, робочі поверхні, кухонні дошки та інше приладдя.

Аби уникнути передачі інфекції, ніколи не кладіть їжу на поверхню чи тарілку, на яких перед тим лежали сирі яйця, м’ясо чи риба. Спочатку помийте цю поверхню або тарілку.

Готуйте їжу при належній температурі. Їжу, котра швидко псується, якнайскоріше ставте у холодильник, якщо не плануєте споживати її найближчим часом.

Викидайте харчі, які швидко псуються, якщо вони стояли більше двох годин при кімнатній температурі або більше години при температурі понад 32 градуси за Цельсієм.

БУДЬТЕ ФІЗИЧНО АКТИВНИМИ

Щоб добре почуватись, усім нам, незалежно від віку, слід бути фізично активними. Сьогодні багато людей мало рухається. Чому фізичні вправи такі важливі?

Фізична активність допоможе Вам:

Мати хороший сон.

Зберігати рухливість.

Не втрачати міцності кісток та м’язів.

Схуднути або підтримувати нормальну вагу.

Зменшити ймовірність депресії.

Знизити ризик передчасної смерті.

Якщо ж ви ведете малорухливий спосіб життя, то у вас збільшується ризик: серцевих хвороб, діабету другого типу, високого кров’яного тиску, високого рівня холестерину, інсульту.

Перш ніж зайнятись якимсь видом фізичної активності, візьміть до уваги свій вік та стан здоров’я. Не завадило б порадитись з лікарем. На думку багатьох фахівців, діти і підлітки повинні займатись помірними чи інтенсивними вправами принаймні 60 хвилин щодня. Дорослим слід щотижня займатись дві з половиною години помірними вправами або ж 75 хвилин інтенсивними вправами.

Оберіть заняття, котре приносить вам задоволення. Це може бути баскетбол, теніс, футбол, швидка ходьба, їзда на велосипеді, садівництво, рубання дров, плавання, веслування, біг чи будь-яке інше аеробне навантаження. Як визначити, які вправи є помірними, а які — інтенсивними? Зазвичай під час виконання помірних вправ людина пітніє, а під час виконання інтенсивних вправ їй важко вести розмову.

ЗАБЕЗПЕЧТЕ СЕБЕ ХОРОШИМ СНОМ

Потреба у сні в різних людей неоднакова. Більшість новонароджених сплять 16—18 годин на день; діти, які починають ходити,— близько 14 годин, а дошкільнята — коло 11—12. Діти молодшого шкільного віку потребують принаймні 10 годин сну, підлітки — приблизно 9—10 годин, а дорослі — від 7 до 8 годин.

Не варто нехтувати належним нічним відпочинком. Повноцінний сон важливий для:

Росту і розвитку дітей та підлітків.

Здатності вчитися і запам’ятовувати нову інформацію.

Належного гормонального балансу, який впливає на обмін речовин і вагу.

Здоров’я серцево-судинної системи.

Запобігання хворобам.

Брак сну вважається одним з чинників, які призводять до ожиріння, депресії, хвороб серця, діабету і нещасних випадків. З огляду на це було б мудро приділяти сну достатньо часу.

А як вам бути, коли бачите, що у вас проблеми зі сном?

Старайтесь лягати спати і вставати у той самий час.

Подбайте, щоб у вашій спальні було тихо, темно й затишно. У ній не має бути ані надто гаряче, ані надто холодно.

Коли ви у ліжку, не дивіться телевізор і не користуйтесь електронними пристроями.

Подбайте, щоб ваше ліжко було максимально зручним.

Не споживайте перед сном калорійної їжі, кофеїну та алкоголю.

Якщо ви дотримуєтесь усіх цих порад, але й далі страждаєте від безсоння чи маєте інші розлади сну, як-от надмірну сонливість удень чи проблеми з диханням під час сну, то варто звернутись до досвідченого спеціаліста.






Підготовка до ДПА та ЗНО

 

Складання іспитів нерідко буває стресовим періодом як для учнів, так і для дорослих (батьків, педагогів). Адже ситуація, коли учень повинен продемонструвати рівень набутих знань, спричиняє тривогу та напруження. Однак, більше шансів на успіх мають особистості, які не схильні до паніки й усвідомлено готуються до здачі.

- Варто звернутися до принципів тайм-менеджменту.

- Щоразу готуйте місце для занять, заберіть зі столу усі зайві предмети, зручно розкладіть свої зошити, підручники, ручки тощо.

- Складіть план своєї роботи. Перед тим визначте - Хто ви є? - сова чи жайворонок, який час для вас є самим продуктивним. Складайте план занять на кожен день.

- Розподіляйте теми за ступенем складності. Починайте із найважчого для вас матеріалу.

- Змінюйте заняття та відпочинок. Оптимальна тривалість заняття - 30-40 хв. Максимум уваги досягається після 10-15 хв. від початку роботи. Тривалість перерв 5-15 хв. У час відпочинку робіть зарядку, займайтеся спортом, робіть короткі прогулянки, допомагайте батькам, слухайте улюблену музику, тобто повністю відволікайтеся від навчання на деякий час.

- Регулярно повторюйте матеріал, бажано через 10 хвилин після того, як ви вивчали новий матеріал, а згодом через добу. Кожне наступне повторення повинно бути коротшим попереднього.

- Якщо обсяг матеріалу, який необхідно запам’ятати, дуже великий, краще поділити його на змістові уривки, прагнучи, щоб їх було не більше семи. Виділяйте ключові поняття. Намагайтеся передавати головну думку кожного уривка однією фразою.

- Використовуйте асоціативні зв’язки.

- Переказуйте зміст матеріалу «своїми словами» батькам або друзям.

- Можна зробити таблицю, в якій ви будете відмічати результати, і повісити її на видному місці.

- Можна доповнити інтер’єр кімнати, в якій ви готуєтесь, жовтим та фіолетовим кольорами, оскільки вони підвищують розумову активність. Для цього достатньо дрібнички: картинки, занавіски, серветки, лампи, тощо.

- За твердженням вчених, запах лимону у кімнаті підвищує розумову працездатність на 20%.

- У період підготовки до іспитів не слід радикально змінювати свій режим дня, оскільки різка зміна звичного способу життя погано вписується у налагоджені біологічні ритми людини і вимагає певного періоду адаптації.

- Дотримуйтесь режиму сну й пильнування. Саме під час сну відбувається переведення інформації, отриманої за день, в довгострокову пам'ять.

- Регулярно харчуйтеся. Стимулюйте вироблення «позитивних» гормонів за допомогою певних продуктів. Наприклад, шоколад сприяє виробленню серотоніну – «гормону щастя», а молоко, курага і банани поновлюють запаси калію, які перші вичерпуються під час стресу.

- Застосовуйте дихальні техніки, фізичні та релаксаційні вправи. Техніка «енергетичного позіхання»: позіхайте кілька разів підряд. Після кожного разу варто розтирати вушну раковину від верхньої точки до мочки і навпаки.

- Релаксаційна техніка. Уявіть, що у вас є місце, де ви зможете сховатися і відпочити від цього бурхливого світу. Це може бути ліс, берег моря або озера чи щось інше. Дорогу до цього місця знаєте тільки ви. Там ви зовсім вільні й спокійні. Ви можете уявити будь-яку картину, уявивши її для себе в найтонших деталях. Після того, як ви кілька разів «побуваєте» у своєму притулку, він стане для вас своєрідним місцем відпочинку. Варто вам тільки уявити знайому картину, як напруга почне спадати.

- Використовуйте музикотерапію. Для ефективності музичної терапії її застосовують за певними правилами, які засновані на психофізіологічних принципах. Розслабтеся - це допоможе вам "відкрити двері несвідомого" і прийняти в повній мірі дію музики. При цьому не важливо, хочете ви випробувати заспокійливу дію або ж стимулюючу. Важливо правильно вибрати дозу. Лікування музикою має бути досить коротким, щоб не викликати втоми і можливих захисних реакцій. Перші сеанси рекомендовано проводити 5-15 хвилин. Силу або гучність музики потрібно обережно регулювати. Після прослуховування лікувальної музики відпочиньте деякий час.

- Твори для психоемоційної релаксації: Моцарт «Ave Verum Corpus», Вівальді «Глорія», Клод Дебюссі «Гроза», Бах «Воздух». Твори, які поліпшують пам'ять, концентрацію уваги: Гендель «Музика на воді», Бах «Французька сюїта № 2». Твори, які знижують розумову втому: Куперен «Метелики», «Женці».

- Намагайтеся з'ясувати, що саме вас турбує в майбутньому випробовуванні. Розкажіть про свої переживання близькій людині, озвучуйте проблему.

- Якщо вам не вдається самим впоратися з проблемою, ви можете звернутися до практичного психолога.

КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ НА ПРОФОРІЄНТАЦІЙНІ ІНТЕРНЕТ-САЙТИ

Cтатті, методичні матеріали, професіограми, посадові інструкції, кваліфікаційні характеристики, рейтинги професій, тести, професіограми, довідники ВНЗ тощо:


Пам'ятка обираючому професію

1. Вибір професії - складний і відповідальний крок у твоєму житті.

2. Не надавай вибір своєї майбутньої професії нагоді.

3. Користуйся інформацією професіоналів.

4. Професію треба обирати свідомо, з урахуванням своїх здібностей, внутрішніх переконань (тільки байдужі йдуть куди доведеться), реальних можливостей, зваживши всі «за» і «проти».

З ЦІЄЮ МЕТОЮ:

• Вивчи глибше самого себе: розберися в своїх інтересах (що тобі цікаво на рівні хобі, а що може стати професією), схильності, особливості свого характеру і фізичних можливостях.

• Подумай, які у тебе сильні і слабкі сторони, головні і другорядні якості.

• Ознайомся з професіями, які відповідають твоїм інтересам і здібностям. Прочитай більше книг, статей, журналів.

Окресли попередньо избираемую професію або групу споріднених професій.

• Поговори з представниками обраних професій, постарайся побувати на робочому місці цих фахівців, ознайомся з характером і умовами праці. Продумай, як, де і коли можна спробувати свої сили в цій справі практично і - дій!

• Ознайомся з навчальними закладами, в яких можна здобути обрану професію.

• Зістав свої особисті якості і можливості з характером тієї професії, яку ти вибрав.

• Прийнявши рішення, не відступай перед труднощами

Будь наполегливий у досягненні намічених цілей.



Увага! Увага!














Увага! Увага!



16 листопада - Міжнародний день толерантності







Толерантність - це мистецтво жити з іншими людьми та з іншими ідеями.
                                                                                                       Кофі Аннан

16 листопада у всьому світі відзначається Міжнародний день толерантності
Його запровадили у 1996 році за рішенням Генеральної Асамблеї ООН. Саме цього дня ЮНЕСКО ухвалило Декларацію принципів терпимості (http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=995_503). У Декларації йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповідання, етнічної належності чи кольору шкіри. Ця Декларація розвиває принципи, які були сформульовані ще у 1948 році у Загальній декларації прав людини.

Як заявлено в Декларації принципів терпимості, «терпимість – це те, що робить можливим досягнення миру та веде від культури війни до культури миру».

Терпимість, йдеться у статті першій, означає повагу, прийняття та правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, наших форм самовираження і способів вияву людської індивідуальності. Їй сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті та переконань.

Терпимість – це гармонія у різноманітті. Це не тільки моральний обов’язок, але й політична та правова потреба.

Пропагування терпимості має особливу важливість в сьогоднішню епоху стрімкого посилення глобалізації, мобільності та взаємозалежності.

Різноманіття – це безцінна перевага, проте вона може виступати й джерелом напруги. Конфлікти на національному, етнічному, релігійному, конфесійному, політичному та інших підґрунтях стали ознакою сьогодення і в нашій країні. Але толерантність спроможна розряджати потенційні конфлікти.

Водночас, Декларація чітко формулює положення про те, що у повсякденному житті толерантність – це не бездіяльність, а активна життєва позиція, суть якої полягає не стільки в тому, щоб терпіти чужий спосіб життя, поведінку, звичаї, почуття, думки, ідеї або вірування, але охоче визнавати та приймати поведінку, переконання і погляди інших людей, які відрізняються від своїх власних.

Разом із тим, прояв толерантності який співзвучне принципу поваги до прав людини, не означає терпиме ставлення до соціальної несправедливості, злочинів та правопорушень, відмову від своїх поглядів або поступку перед чужими переконаннями.

Толерантність (терпимість) означає, що кожен вільний дотримуватися своїх переконань і визнавати таке ж право за іншими.

Так, люди за своєю природою розрізняються за зовнішнім виглядом, соціальним станом, мовою, статтю, поведінкою і цінностями. Цей перелік критеріїв відмінності можна продовжувати без кінця.

Ми всі різні. Але ми всі рівні. Як говориться в чудовій рекламі «Ініціативи розмаїття» - «у нас більше спільного, ніж ви думаєте». Тож кожна людина має право жити в мирі та зберігання своєї індивідуальності. А це означає, що бути толерантним не значить залишатися пасивним перед обличчям расизму, ксенофобії, гендерної або расової дискримінації, сексизму, ейджизму, насильства тощо, або ж мовчати, коли люди стикаються із жорстоким ставленням.

Декларація принципів терпимості звертається й до держав, які мають гарантувати створення справедливого законодавства, дотримання правопорядку, судово-процесуальних та адміністративних норм. У статті 2 Декларації говориться, що для того, щоб зробити суспільство більш терпимим, держави мають ратифікувати існуючі міжнародні конвенції з прав людини, і, якщо це необхідно, розробити нове законодавство з метою забезпечення в суспільстві принципу рівних прав та можливостей для всіх груп та окремих людей.
До цього положення варто додати, що ратифікація документів та створення законодавства це лише так назвемо «матеріальна» умова для формування реальної толерантності в суспільстві. За прикладами далеко не потрібно ходити. І сьогодні, ратифікувавши основні міжнародні документи із захисту прав людини, наша держава та суспільство ще далекі до того, щоб стверджувати, що толерантність – це ознака нашого життя.
Впевнена, що толерантності потрібно вчитися і можна навчитися. Оскільки толерантність – це здатність людини, спільноти, держави чути і поважати думку інших, невороже зустрічати відмінне від своєї думки. Навчання починається з дітей, яких варто вчити бути просто «такими як всі», а, поважаючи інших, висловлювати свою точку зору та відстоювати власну позицію. Тож ЮНЕСКО пропонує відзначати День толерантності у школах і вищих навчальних закладах усіх країн-членів Організації Об’єднаних Націй.

Погодьтесь, толерантність – це привілей сильних і розумних, які не сумніваються у своїх здібностях просуватися на шляху до істини через діалог і різноманітність думок та позицій, які не боятися загубити власну індивідуальність, і які вміють поважити інших.
У Міжнародний день толерантності підтверджується ідея про те, що різноманіття, втілене в думках, віруваннях і діях, є цінним даром, а не загрозою, і варто прагнути до побудови такого суспільства, в житті якого укорінився цей основний ідеал.

Мир не можливий без терпимості, а розвиток та демократія неможливі без миру.

Чи замислювалися ви коли-небудь над питаннями толерантності? Чи є терпиме ставлення до людей ознакою Вашої особистості? Чи відчуваєте Ви толерантне ставлення до себе?
 
Сьогодні варто замислитися над цим і зробити себе і світ хоч на краплину добріше та толерантніше.
 

Тест  «Чи толерантна я людина?»


(Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш вірною)
1.  Для того, щоб не було війни
а)  нічого не можливо зробити, тому що війни будуть завжди
б)  треба зрозуміти, з якої причини вони відбуваються.
2.  На заходи, куди тебе запросили, розповідають про героїв, які проявили толерантність
а)  тобі це не цікаво
б)  ти бажаєш більше дізнатись про них.
3.  Ти протистоїш насильству
а)   насильством
б)  приєднуєшся до інших людей, щоб сказати «Ні».
4.  Тебе зрадив товариш
а)  ти йому помстишся
б)  ти будеш намагатися налагодити з ним відносини.
5.  Коли говорять про дітей, що постраждали від війни
а)  ти почув і забув
б)  співчуваєш і хотів би чимось допомогти.
6.  Ти не згоден з кимось
а)  ти не даси йому договорити
б)  ти його дослухаєш.
7.  Під час обговорення якогось важливого питання на нараді ти вже відповідав
а)  ти хочеш відповідати ще
б)  ти даси змогу відповідати іншим.
8.  Тобі пропонують листуватися з іноземцями
а)  тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками
б)  тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями.
Якщо в тебе 8 «б».
Ти проявляєш високу толерантність. Ти є громадянином миру, відповідальним, активним провідником миру у всьому світі. Розкажи друзям, як тобі це вдається.
Якщо в тебе від 3 до 7 «б».
Ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся завжди нав’язати свої ідеї. Але ти допитливий, в тебе добра уява. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.
Якщо в тебе менше ніж 3 «б».
Ти зовсім не толерантний. Якби ти був більшим оптимістом і тобі би подобалось вести дискусії, ти би став щасливішим. Намагайся прикладати для цього більше зусиль.




ПОРАДИ ПІДЛІТКАМ 

Ефект кривого дзеркала.

 Підлітки часто вважають, що не потребують контролю та порад батьків. Однак вони або кривлять душею, або помиляються, або кажуть так через недовірливі стосунки з дорослими. Часто тінейджери дивляться не зовсім під тим кутом, під яким може тверезо оцінити ситуацію дорослий. Іноді, наприклад, вони змушують себе повірити у те, що їх симпатія — велике кохання і роблять через це купу дурниць. Поради ж і зауваження батьків вони сприймають «в багнети». Часто виникає бажання помсти. Зробити на зло дорослим, нехай і завдавши при цьому шкоди собі. Буває, що теми про ЦЕ діти сприймають як жест недовіри, осуду чи докору. 

Порада: Частіше аналізуй слова батьків і свою реакцію на них. Уяви, якби ту ж саму пораду ти почув від друзів. І пам’ятай, що усі намагання «втрутитись» у твоє приватне життя викликані нічим іншим, як любов’ю батьків (нехай навіть іноді поради ці не зовсім обґрунтовані). 

Бути попереду 

Дуже часто на долю підлітків, котрі мають авторитет у своїх колах, припадає чи не найтяжче випробування: спробувати все, та ще й одним з перших. Аби не втратити свою «популярність», тінейджери йдуть ледь не на все: паління, випивка, наркотики, секс... Це стосується і тих, хто сильно піддається впливу оточуючих. Іноді гнітить думка про те, що він позаду всіх. Отут і починається важкий і тернистий шлях помилок!

 Порада: Ніколи не забувай, що ти людина, а отже, маєш гідність! Якщо ти чогось не хочеш робити, то й не варто, навіть якщо так вчиняє авторитет або ти і сам є авторитетом. Твоє життя—тільки твоє, а не когось іншого і думати про вчинки маєш саме ТИ!

 Страшно й соромно спитати

 Безперечно, в кожного підлітка виникають особисті відверті питання. Вони б радо поділилися своїми переживаннями, але, як ми вже казали, бояться. Тут причин декілька: не дуже теплі стосунки з батьками, відчуття сорому, провини тощо. Проте краще дізнатись завчасно, аніж потім розплачуватись за свою необізнаність. 

Порада: Якщо тобі не під силу заговорити про щось інтимне з батьками, подзвони в «телефон довіри», або звернися до психолога. До речі, ти можеш ставити запитання і про проблеми, пов’язані з конфліктами, училищними негараздами, алкоголем, наркотиками тощо. Отже, навіть у найтяжчі хвилини твого життя у тебе є до кого звернутися.

Ти не один! Пам’ятай про це!





Про кібербулінг для підлітків

Інтернет-технології стали невід’ємною частиною життя сучасного суспільства. Проте, популярність інтернет-ресурсів крім позитивних моментів швидкого доступу до необхідної інформації, призвела до зростання кількості порушень прав та поширення недостовірної й конфіденційної інформації. Віртуальний світ, як і реальний, несе низку ризиків для людей. Чи не найнебезпечнішим є кібербулінг.
Про «кібербулінг» заговорили з популярністю соцмереж, у 21 сторіччі. Дослівно з англійської це слово перекладають як «віртуальне бикування».
Кібербулінгом можна назвати рукотворну агресію, розповсюджувану через новітні інформаційно-комунікаційні засоби з метою нашкодити або принизити людину.
Кібербулери
  • замість підніжок пишуть агресивні смски;
  • замість стусанів — надсилають повідомлення з погрозами у соцмережі;
  • замість насмішок — розповсюджують конфіденційні дані про однолітків та створюють фальшиві профілі.
Небезпека кібербулінгу підсилюється специфікою інтернет-середовища: анонімністю, можливістю фальшувати ідентичність, мати величезну аудиторію одночасно, тероризуванням жертви будь-де і будь-коли.
Зупинити процес глобалізації, на жаль, не можливо. Можливо лише пристосуватись до змін та навчитись правильно використовувати сучасні технології.
Міністерство цифрової трансформації у партнерстві з ЮНІСЕФ розробило освітній серіал про кібербулінг для підлітків.
Безкоштовно подивитися його можна за посиланням https://osvita.diia.gov.ua/courses/cyberbullying
Серіал складається з чотирьох серій по 4-5 хвилин та розповідає про таке:
  • який вигляд має кібербулінг;
  • які причини та потенційні наслідки кібербулінгу;
  • як припинити кібербулінг;
  • що робити, якщо хтось із друзів став жертвою кібербулінгу.
У відео показують як:
  • правильно реагувати на кібербулінг;
  • протистояти хейту та тролінгу;
  • допомогти друзям-жертвам кібербулінгу;
  • припинити кібербулінг;
  • зупинити цькування.








Увага! Увага!
В нашому закладі з 21.04.20-24.04.20
В новому ( дистанційному) форматі проходить тиждень психології
під гаслом:
 « Кольорова палітра емоцій»

Для вас день перший 21.04.20
гасло - «Піклуйся про себе. Кроки до саморегуляції»
  
Пам’ятка 
« Як себе заспокоювати та піклуватися про себе»
                                                                                              (автор Ольга Гарковець)

1. Дотримуйтесь режиму. Це дасть вам  відчуття стабільності та контролю власного життя.
2. Обмежте перегляд новин.
3. Висвпайтеся. Не дивіться  та не читайте новини за 1 час до сну.
4. Просипайтеся повільно, не беріть відразу телефон.
5. Дихайте свіжим повітрям ( можна на балконі).
6. Повноцінне харчування.
7. Робіть дихальні вправи.
8. Арт - терапевимчні вправи: антистрес - розмальовки; мандали; обведіть свої долоні; можна малювати на великих форматах. Малюйте все, що вам захочеться,все, що спаде вам на розум, насолоджуйтесь процесом.
9. Спілкуйтеся з рідними на цікаві теми: подивіться разом фільм;  передивіться сімейні фото; зробіть щось разом( кулінарія, доробки або малювання)
10. Подбайте про себе, як про найдорожчу людину у світі.

 БЕРЕЖІТЬ СЕБЕ! ДИХАЙТЕ! ЖИВІТЬ!





Онлайн тест " Ваша самооцінка"

https://onlinetestpad.com/ru/testview/25853-vasha-samoocenka













12 порад для успішного навчання


1. Правильно постав задачу! Не думай, як змусити себе вчитися, а думай, як почати добре вчитися. Не примушуй себе (підсвідомість буде чинити опір насильству), а плануй! Постав мету отримати в семестрі по предмету "Х" на бал більше, ніж зараз, і підсвідомість тут же знайде шляхи вирішення цього завдання.
2. Знайди мотив (причину, стимул) вчитися добре. Мотивація може бути різна: найчастіше це якась перспектива (приз). Вона може бути близькою (Після вдало складених іспитів я поїду в табір) або довгострокової (Ось вивчусь і стану президентом!). Мотивація у кожного своя.

3. Облаштуй робоче місце. Банально, але факт. Можливо, лежачи на дивані з планшетом приємніше займатися, але доведено, що в лежачому положенні людина розуміє і запам'ятовує гірше і повільніше, це пов'язано з фізіологією.
4. Зміни стиль одягу. Природно, одяг сам по собі не може змусити вчитися, але стиль може. Одягни на себе стиль хорошого учня акуратно і строго. Спробуй, і ти відчуєш зміни як з боку оточуючих, так і всередині себе.
5. Перетвори нудне в творче! Наприклад, скористайся методом асоціативних карт. Це стосується ведення конспекту: записуй лекцію або параграф не суцільним текстом, а використовуй кольорові ручки, маркери, цитати, таблиці, схеми і замальовки. Тим самим ти перетвориш нудну лекцію в захоплююче заняття, легше запам'ятаєш інформацію і розвинеш своє креативне мислення. Використовуй метод асоціацій при запам'ятовуванні, сприймаючи текст не буквально, а через аналогії. Ну, наприклад, назву ліків Ереспал проведи через асоціацію Ерік спав (на лекції).
6. Заохочуй себе за успіхи.
7. Найважче почати. Лінь не дає зробити перший крок. Іноді завдання займає всього 15 хвилин, але ти знаходиш купу відмовок, щоб його не починати. Зрозумій, поки ти відтягуватимеш час початку роботи, ти посилаєш в мозок негативні емоції. В результаті, крім втрати часу, отримуєш поганий настрій, а завдання все одно доведеться виконувати
8.Вчися добре з першого дня! На підйомі новизни після відпочинку з’явиться режим і звичка, які допоможуть надалі.
9. Роби більше в класі, щоб менше робити вдома.
10. Влаштуй змагання: з батьками, з друзями. Можна навіть посперечатися.
11. Плануй свій день. Чітко розділяй час на навчання і на відпочинок.
12. Розвивай силу волі. Вона стане в нагоді не тільки в навчанні.




Саморегуляція емоцій

Як опанувати власні емоції

1. Насамперед потрібно опанувати себе. Ви можете скористатися такими вправами:
зробіть 3-4 глибоких вдихи поспіль; глибоко вдихніть через ніс, затримайте повітря на кілька секунд і повільно видихніть його через рот; полічіть до десяти у зворотному порядку (10, 9, 8 ...); видихаючи, із зусиллям непомітно стисніть, а вдихаючи — розслабте кулаки, перш ніж відповісти чи щось зробити;
випийте води маленькими ковтками.
2. Використовуйте навички самопереконання. Наприклад, повторіть кілька разів: «Я знаю, як опанувати себе», «Я можу із цим упоратися», «Я знаю, як діяти».
3. Спробуйте подивитися на ситуацію очима сторонньої людини. Поміркуйте, чи варто було гніватися. Зрозумійте, що власні емоції можуть зашкодити вам.

Поради щодо спілкування:

  • Ставлення людей до вас ніби віддзеркалює ваше ставлення до них;
  • Хто любить людей, того й люди люблять;
  • Виявляйте ініціативу в приязному ставленні до інших;
  • Цікавтеся людьми, що оточують вас, їхніми турботами і радощами;
  • Ніколи не користуватиметься популярністю той, хто не цікавиться справами інших людей;
  • Учіться ставити себе на місце іншої людини;
  • Вживайте якомога більше слів, які підкреслюють шанобливе ставлення до людей: "даруйте", "перепрошую", "дякую", "будь ласка" та інші. Ввічливість обеззброює;
  • Використовуйте кожну нагоду для спілкування.

Для успішного встановлення контактів із людьми треба:

  • Якомога швидше знайти спільні інтереси;
  • По-дружньому ставитися до співрозмовника (усміхатися, уважно слухати);
  • Не виявляти до співрозмовника зверхності;
  • Щиро цікавитися співрозмовником, тим, що він говорить;
  • Враховувати поведінку та термінологію людини, з якою говорите;
  • Нападами та лайкою людей не переконаєте;
  • Для того, щоб переконати когось, ттеба"знайти необхідні аргументи, правильно їх упорядкувати і сформулювати;
  • Намагайтеся діяти незалежно від свого настрою.

Пам'ятка «Як займатися особистісним саморозвитком»

  1. Проявляй у всьому неухильну наполегливість
  2. Спробуй уявити які особистісні якості тобі будуть потрібні у самостійному житті. Подумай які якості ти можеш сформувати зараз, під час навчання.
  3. Проаналізуй індивідуальні особливості виконання навчальних завдань. Дай собі відповідь на такі запитання:
- для чого ти навчаєшся, які мотиви навчання?
- чи вмієш ти ставити навчальні завдання і самостійно їх вирішувати?
- як ти звично контролюєш себе?
- чи довго можеш лишатися працездатним?
- коли протягом дня працюєш продуктивніше?
- чи вмієш ти зосереджуватися на навчальних завданнях?
- яким чином ти запам'ятовуєш матеріал?
- які недоліки твоєї навчальної діяльності тобі можуть заважати?
4. Формуй і тренуй в собі якості культури розумової праці.
5. Коли берешся за будь-яку справу подумай який результат повинен отримати.
6. Старайся наперед оцінювати свої можливості.
7. Навчися своїм примхам відповідати чітко і коротко «ні».
8. Вчися не тільки виробляти свою думку, а й виказувати її.
9. Старайся самостійно виконувати завдання, що стосуються твого власного життя.
10. Не бійся помилок, просто їх треба своєчасно виправляти.
11. Чесно визнавай неправоту, пам'ятай що впертість – самозахист слабкої людини.

Як розвинути пам'ять?

Невпинно стікає час, немов у піщаному годиннику. Шаленим галопом мчить технічна революція. Сучасна людина працює набагато менше, аніж у минулому столітті, тому що левову частку її роботи виконують машини… Інколи складається враження, що й думаємо набагато менше, особливо підростаюче покоління. Дедалі частіше можна стати свідком чи співучасником таких подій, що цілковито переконують: а деградація все-таки опановує наші душі. Зрозуміло, що насамперед говоритимемо про дітей шкільного віку, адже найбільшою проблемою для батьків є неуспішність їхньої дитини. А чи знаєте ви, що найпершою причиною неуспішності є неуважність. Дитині складно запам'ятовувати сказане вчителем на уроці, вона забуває записати домашнє завдання, не пам'ятає прочитаний твір, не може його переказати… Ці нюанси можна перераховувати і далі, але потрібно задуматися над тим, чи ми приділяємо належну увагу дітям, чи вчимо вчитися, чи допомагаємо розвивати їхні навички і здібності, увагу і пам'ять, мислення. Тож пропонуємо поради, які допоможуть не лише дітям, але й дорослим покращити свою пам'ять і розвинути здібності, що сприятимуть вам на шляху до успіху.
Думайте
За словами німецького письменника Г.Ліхтенберга, люди мало запам'ятовують з прочитаного тому, що надто мало думають самі. Тому неодмінно потрібно прагнути в усьому знайти смисл. Вчіться не тільки відповідати на запитання, а й ставити їх Спробуйте посперечатися з автором, висуваючи при цьому свої аргументи. Якщо відповіді на ваші запитання є в книзі, — ви проконтролюєте себе, якщо ні, — спробуйте відповісти самі, перевіривши одночасно переконливість авторської позиції.
Цікавтесь
Англійський філософ Б.Стюард повчав: «Не читай нічого, що не бажаєш запам'ятати, і не запам'ятовуй нічого, що не збираєшся застосовувати». Тому, щоб добре запам'ятати, потрібно мати зацікавленість. Потрібна установка на запам'ятовування, інтерес, які поліпшать роботу довгострокової пам'яті та загальну працездатність.
Будьте готові
Усім відомо, що не хочеться змінювати плани, коли ви вже на щось налаштувалися. Певного настрою на роботу потребує і книга. Навіть не тільки настрою, а й готовності до справи, яка багато в чому залежить від вашої ерудиції. Бо нове краще допомагають запам'ятати певні асоціативні враження, пов'язані з набутою інформацією. Поміркуйте над тим, що ви знаєте про запропоновану тему, оцініть, наскільки нові дані поповнять ваші знання.
До роботи зі складним матеріалом корисно спеціально підготуватися: почитати на цю тему ще щось, може, більш популярне.
Не топчіть сліди
Давно встановлено, що найкращий спосіб забути щойно вивчене — спробувати зразу запам'ятати щось потрібне. Знаючи це, не вчіть фізику після математики, а історію після літератури.
Озирніться довкола
Це ефективний спосіб боротьби із забуванням. Уявіть обставини, за яких відбувалося явище, і ви зможете все згадати, тому що одночасні враження мають властивість викликати одне одного. Наприклад, вузлик на пам'ять, пов'язаний із певною ситуацією, згодом допомагає пригадати і той момент, що спричинив його появу.
Учіть від А до Я
Смисл цієї закономірності в тому, що вся інформація має сприйматися як щось ціле, а не як окремі уламки чогось невідомого. Звісно, це не означає, що ви маєте терміново оволодіти відразу всім матеріалом. Цього зробити просто не вдасться. Краще над ним попрацювати упродовж кількох днів, ніж у гонитві за швидким результатом забути вже до наступного ранку.
Дійдіть до суті
Перш ніж запам'ятати основні думки, відомості, потрібно зрозуміти їхню суть, пов'язати головні думки із засвоєним раніше матеріалом. Міцно запам'ятовується те, що зрозуміле і поєднане з теперішніми знаннями. Пам'ять міцна, якщо вона ґрунтується на зв'язках, асоціаціях, розумінні, а не на механічному заучуванні.За останніми показниками досліджень, осмислене запам’ятовування у 28 разів ефективніше, аніж механічне.
Виберіть головне
Запам'ятати абсолютно все — неможливо. Наша пам'ять довго зберігає лише невелику частину (14—15%) отриманої інформації. Тому необхідно відібрати для запам'ятовування найголовніше, найпотрібніше. Хто прагне запам'ятати все, той не пам'ятає майже нічого.
Нічого не запам'ятовуйте «в лоб»
Чому? А тому, що єдине, що ми знаємо про пам'ять як процес (як стверджує Франц Лезер у своїй книжці «Тренування пам'яті»), — це те, що нічого не можна запам'ятати «в лоб». Пам'ять відмовляється працювати, коли над нею чинять насильство. Не запам'ятовуйте навмисне. Запам'ятовувати навмисне не годиться, але кожне сприйняття має бути якомога повнішим.
Не все одразу
Не робіть спроб негайно досягти повного засвоєння й удосконалення знань. Ми найчастіше намагаємося засвоїти все сповна, та, на жаль, це вдається зрідка. Щоб оволодіти знаннями, ми йдемо по спіралі. І за такого руху кількість перетворюється на нову якість. Краще, коли, ознайомившись цілком з усім матеріалом, ми повертаємося до нього втретє чи вдесяте, постійно наближаючись до розуміння істини.
Засвоєння попереднього не є умовою для переходу до наступного
Кожен із нас погодиться з думкою: «Я краще зрозумів пройдений матеріал тільки тоді, коли дізнався про наступне...» Це означає, що треба мати на увазі загальний зміст матеріалу, що вивчається. Особливо, коли ми самі собі педагоги.

ЯК ГОТУВАТИ ДОМАШНІ ЗАВДАННЯ

Рекомендації психолога учням
1. Активно працюй на уроці: уважно слухай, відповідай на запитання.
2. Став запитання, якщо чогось не зрозумів або з чимось не згодний.
3. Точно й детально записуй, що задано з кожного предмета.
4. Навчися користуватися словниками й довідниками. З'ясовуй значення незнайомих слів, знаходь потрібні факти й пояснення, правила, формули в довідниках.
5. Якщо в тебе є комп'ютер, навчися з його допомогою знаходити потрібну інформацію, робити розрахунки за допомогою електронних таблиць тощо.
6. Якщо матеріал, який подавали на уроці, є для тебе складним, повтори матеріал цього ж дня, навіть якщо наступний урок буде лише через кілька днів.
7. Починаючи виконувати завдання, думай не тільки про те, що треба зробити (тобто про зміст завдання), а й про те, як (за допомогою яких прийомів, засобів) це можна зробити.
8. У разі потреби звертайся по допомогу до дорослого або до однокласників.
9. Починаючи виконувати уроки, відкрий щоденник, подивися, чи всі завдання ти записав.
10. Продумай послідовність виконання завдань з окремих предметів і спробуй визначи­ти, скільки часу тобі знадобиться для виконання кожного завдання.
11. Прибери зі столу все зайве - те, що може відвертати твою увагу. Приготуй те, що потрібно для виконання першого завдання (підручник, зошити, карти, олівці, словники, довідники тощо). Після того як підготуєшся до першого уроку, прибери все й приготуй те, що потрібно для виконання наступного.
12. Між уроками роби перерви.
13. Спочатку спробуй зрозуміти матеріал, а потім його запам'ятати.
14. Перш ніж виконувати письмові завдання, зрозумій і вивчи правила до них.
15. Читаючи параграф підручника, став собі запитання: про що (або про кого) йдеться в цьому тексті тощо.
16. Шукай зв'язок кожного нового поняття, явища, про яке ти дізнаєшся, з тим, що ти вже знаєш. Співвіднось нове з уже відомим. Стеж за тим, щоб це були не випадкові, зовнішні зв'язки, а головні зв'язки за змістом.
17. Якщо матеріал, який треба вивчити, великий за обсягом або складний, розбий його на окремі частини й опрацьовуй кожну частину окремо. Використовуй метод ключових слів.
18. Не залишай підготовку до доповідей, творів, творчих робіт на останній день, адже це потребує багато часу. Готуйся до них заздалегідь, упродовж кількох днів, рівномірно розподіляючи навантаження.
19. Готуючись до усних уроків, викорис­товуй карти, схеми. Вони допоможуть тобі краще зрозуміти й запам'ятати матеріал. До них необхідно звертатися, відповідаючи на уроці. Чим краще ти вмієш користуватися картами, схемами, таблицями, тим вищою буде оцінка.
20. Спробуй у підготовці усних завдань використовувати метод «5 П», розроблений американськими психологами. За даними психологів США, такий метод дає змогу зосере­дити увагу на найважливішому в тексті й сприяє кращому його запам'ятовуванню.
21. Складай план усної відповіді.
22. Перевіряй себе.
Пам'ятай
Ми найкраще запам'ятовуємо:
• те, чим постійно користуємося;
• те, до чого нам треба буде повернутися (перервані дії);
• те, що нам потрібно;
• те, що ми можемо пов'язати з іншими нашими знаннями й уміннями;
• те, що пов'язано з нашими переживаннями (і приємними, і неприємними).

Метод ключових слів

Ключові слова - найважливіші в кожному абзаці.
Ключове слово має сприяти відтворенню відповідного абзацу. Згадуючи ключові слова, ми одразу згадуємо весь абзац.
  • Читаючи абзац, вибери для нього одне-два ключових слова. Після вибору ключових слів запиши їх у тій послідовності, яка потрібна для виконання завдання.
До кожного ключового слова постав запитан­ня, що дасть змогу зрозуміти, як воно пов'язане з відповідним розділом тексту. Обміркуй і спробуй зрозуміти цей взаємозв'язок.
  • З'єднай два сусідніх ключових слова за допо­могою запитань.
Після поєднання кожного ключового слова зі своїм розділом тексту і з наступним ключовим словом утвориться ланцюжок. Запиши цей ланцюжок і спробуй його вивчити . Перекажи текст спираючись на цей ланцюжок.
Метод 5-П
1-П - Переглянь текст швидко.
2-П - Придумай до нього запитання.
3-П - Познач олівцем найважливіші місця.
4- П - Перекажи текст.
5- П - Переглянь текст повторно.

ПАМ'ЯТКА

ЯК ПОКРАЩИТИ СВОЮ КОМУНІКАБЕЛЬНІСТЬ

- Серйозно шукайте собі друзів.
- Відкрито виявляйте цікавість до іншої лю­дини.
- Ідіть назустріч людям із відкритим серцем.
- Усміхайтеся до того, як почнете розмовляти.
- Питайте інших про їхні інтереси.
- Спочатку відрекомендуйтесь самі, називаючи своє ім’я.
- Ставте людині запитання.
- Самі говоріть менше.
- Відповідайте на кожне поставлене до вас за­питання.
- Допомагайте іншим перебороти труднощі.
- Виявляйте сердечність.
- Будьте спокійними й незворушними.
- Будьте терплячими й оптимістичними.
- Говоріть чітко й мелодійним голосом.
- Дивіться на людину зацікавлено.
- Виявляйте розуміння.
- Уважно слухайте співрозмовника.
- Тримайте себе спокійно і впевнено.
- Обережно висловлюйте свою точку зору.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу