Християнська етика 5 класи
Навчальна практика 2021-2022
Заняття № 2 09.06.22 5-Б
Тема. Усний журнал. Про житія святих. Про святих Петра і Павла та великомученицю Варвару
Мета. Діти, опрацювавши матеріал ви зможете познайомитися із цікавими фактами з життя святих; отримаєте навички розвитку уваги та пам`яті.
Матеріал для опрацювання.
Перегляньте відео:
1. Про святих Петра і Павла
Заняття № 1 02.06.22 5-Б
Тема. Усний журнал. Про житія святих. Святі Костянтин та Олена
Мета. Діти, опрацювавши матеріал ви зможете познайомитися із цікавими фактами з життя святих; отримаєте навички розвитку уваги та пам`яті.
Матеріал для опрацювання.
Перегляньте відео:
Дякую за роботу!
Дистанційне навчання
2021 -2022 н.р.
Березень - Травень 2022
Дорогі діти!
Домашні завдання виконуйте в робочих зошитах, фотографуйте та присилайте на вайбер або електронну пошту.
0502848884
tanyapeduk@i.ua
Тема: "Християнська любов як основа гуманістичних стосунків людей у сучасному суспільстві" ч.2.
Урок 10. 24.05.22
Тема уроку: "Уроки доброти і милосердя у моєму житті".
".
Мета уроку. Діти, опрацювавши матеріл, ви зможете узагальнити свої знання, які отримали на уроках за навчальний рік;
Матеріал для опрацювання.
Дякую за роботу!
Урок 9. 17.05.22
Тема уроку: "Урок узагальнення знань учнів з теми √4".
".
Мета уроку. Діти, опрацювавши матеріл, ви зможете узагальнити свої знання з вивченої теми;
Матеріал для опрацювання.
Урок 8 10.05.22
Тема уроку: "Любов до світу Божого, світу природи в творах українських поетів".Ч.2.
".
Мета уроку. Діти, опрацювавши матеріал ви познайомитесь із творчисию українських поетів, що прославляли красу природи та любов до всього живого, що створив Бог;
Матеріал для опрацювання.
2. Прослухайте вірш Галини Кирпи " Як гарно все придумав Бог"
Домашнє завдання:
Урок 7 03.05.22
Тема уроку: "Любов до світу Божого. Як зберегти природу. Червона книга України".
".
Мета уроку. Діти, опрацювавши матеріал ви познайомитесь із способами збереження природи та любові до всього живого, що створив Бог; зможете відновити свої знання щодо Червоної книги України.
Матеріал для опрацювання.
Дякую за роботу!
Урок 6 26.04.2022
Тема уроку: "Любов до світу Божого, світу природи в творах українських поетів".Ч.1.
".
Мета уроку. Діти, опрацювавши матеріал ви познайомитесь із творчистю Ліни Костенко, що прославляла красу природи та любов до всього живого, що створив Бог;
Матеріал для опрацювання.
Урок 5 19.04.2022
Тема уроку: "Краса Божої любові - у красі Божого світу".
Мета уроку. Діти, опрацювавши матеріал ви пригадаєте про те, яке значення має природа в житті людини; про правила збереження природи;
Матеріал для опрацювання.
Урок 4 12.04.2022
Тема уроку: "Боже творіння - природа".
Мета уроку. Діти, опрацювавши матеріал ви пригадаєте про те, яке значення має природа в житті людини; про правила збереження природи;
Матеріал для опрацювання.
Урок № 3 05.04.2022
Тема уроку: "Любов до світу Божого. Ставлення людини до природи"
Мета уроку. Діти, опрацювавши матеріал ви пригадаєте про те, яке значення має природа в житті людини; про правила збереження природи;
-
- отримаєте навички розвивитку зв’я
зного мовлення, опрацювання інформації різного виду, формувати естетичні почуття.
Матеріал для опрацювання.
Д.з.
В зошит запишіть відпові на запитання, що розміщенні в першому відео.
Урок № 2 29.03.2022
Тема уроку: "Любов до світу Божого"
Мета уроку. Діти, опрацювавши матеріал ви пригадаєте правила поводження людини у світи природи;
- отримаєте навички розвивитку зв’язного мовлення, опрацювання інформації різного виду, формувати естетичні почуття.
Матеріал для опрацювання.
Дайте усні відповіді на запитання:
Урок № 1 22.03.2022
Тема уроку: "Форми любові"
Мета уроку. Діти, опрацювавши матеріал ви познайомитесь з поняттями "Милосердя, прощення та співчуття";
- отримаєте навички розвивитку зв’язного мовлення, опрацювання інформації різного виду, формувати естетичні почуття.
Матеріал для опрацювання.
Дайте усні відповіді на запитання:
Тема: "Християнська любов як основа гуманістичних стосунків людей у сучасному світі".
Урок № 8 15.03.2022
Тема уроку: "Cлово Боже як духовна зброя"
Мета уроку. Діти, опрацювавши матеріал ви познайомитесь з Біблією, іі структурою та змістом;
- отримаєте навички розвивитку зв’язного мовлення, опрацювання інформації різного виду, формувати естетичні почуття.
Матеріал для опрацювання.
Дайте усні відповіді на запитання:
Д.з.
Урок № 6 15.02.2022
Тема уроку: "Послання апостола Павла та його гімн любові"
Мета уроку: Освітня мета. Познайомити учнів з посланням апостола Павла.
Розвивальна мета. Розвивати зв’язне мовлення, навички опрацювання інформації різного виду, формувати естетичні почуття.
Виховна мета. Сприяти вихованню та любові до людей, батьків, Батьківщини, природи та всього живого.
Діти, запрошую вас на урок в zoom
Время: 15 февр. 2022 01:00 PM Киев Подключиться к конференции Zoom https://us05web.zoom.us/j/87248051994?pwd=TG5xMVRKRE5wcmptTTFKdG1ZWGNvZz09 Идентификатор конференции: 872 4805 1994
Код доступа: RFZC3J
Для тих хто не зміг до нас приєднатися
Матеріал для опрацювання
1. Опрацюйте усно:
Урок № 5 08.02.2022
Тема уроку: "Нагірна проповідь Ісуса Христа"
Мета уроку: Освітня мета. Познайомити учнів з нагврною проповіддю Ісуса Христа.
Розвивальна мета. Розвивати зв’язне мовлення, навички опрацювання інформації різного виду, формувати естетичні почуття.
Виховна мета. Сприяти вихованню поваги до ближнього.
Діти, запрошую вас на урок в zoom
5-Б Тема: Конференция Zoom Тетяна Педик
Время: 8 февр. 2022 01:00 PM Киев Подключиться к конференции Zoom https://us05web.zoom.us/j/86973264670?pwd=elhSRExSNlVBbGtxWW5FMTVmL1MyZz09 Идентификатор конференции: 869 7326 4670
Код доступа: wEq5DQ
5-А Тетяна Педик приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.
Тема: Конференция Zoom Тетяна Педик Время: 8 февр. 2022 02:00 PM Киев Подключиться к конференции Zoom https://us05web.zoom.us/j/82131839040?pwd=ckZKUjVsT0pvRjBCQW10R29tTU9jUT09 Идентификатор конференции: 821 3183 9040
Код доступа: PW2Q7e
Для тих хто не зміг до нас приєднатися
Матеріал для опрацювання
Урок № 4 01.02.2022
Тема уроку: "Матір Божа як прояв Божої любові до нас"
Розвивальна мета. Розвивати зв’язне мовлення, навички опрацювання інформації різного виду, формувати естетичні почуття.
Виховна мета. Сприяти вихованню поваги та любові до мами, як образу Богородиці.
Матеріал для опрацювання
Домашнє завдання: записати в зошит короткі відповіді на запитання:
Урок № 3 25.01.2022
Тема уроку: "Любов до Батьківщини"
Розвивальна мета. Розвивати зв’язне мовлення, навички опрацювання інформації різного виду, формувати естетичні почуття.
Виховна мета. Сприяти вихованню поваги до готовності на самопожертву заради свого народу і країни.
Матеріал для опрацювання
Продовжіть ланцюжок асоціацій:
Листопад 2021
Тема: "Віра в житті людини"
Урок № 8 23.11.2021
Тема уроку: "Таланти людини як дар Божий"
Мета уроку: Освітня мета. Ознайомити п’ятикласників з різними видами здібностей та талантів людини.
Розвивальна мета. Розвивати зв’язне мовлення, навички опрацювання інформації різного виду, формувати естетичні почуття.
Виховна мета. Сприяти вихованню поваги до талантів та здібностей інших людей. Матеріал для опрацювання
Прочитайте:
- Чи використовуєш ти таланти, які у тебе від Бога? Притчі Ісуса - яскраві історії про те, як Бог реагує на нашу поведінку, звички, стиль життя. Добра Книга (Біблія) вчить нас якнайкраще реалізувати кращі дари, що ми вже маємо, та розвивати у собі нові.
Перегляньте відео:
-
Домашнє завдання: підготувати усну розповідь про свої захоплення та таланти.
ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ 2020-2021
Квітень - Травень 2021
Тема: "Сучасна людина й духовна культура України"
Урок 6
07.05.21 5-АТема уроку. Регіональний компонент. Святі місця рідного краю. СМТ НОВОЕКОНОМІЧНЕ
Мета уроку: Освітня мета. Ознайомити п’ятикласників зі святими місцями рідного краю.
Розвивальна мета. Розвивати зв’язне мовлення, навички опрацювання інформації різного виду, формувати естетичні почуття.
Матеріал для опрацювання
Домашнє завдання. Дайте відповідь на запитання:
Урок 5 26.04.21. 5-Б
30.04.21 5-АТема уроку Найвідоміші храми України
Мета уроку: Освітня мета. Ознайомити п’ятикласників з найвідомішими храмами України; сприяти усвідомленню учнями
призначення храмових споруд.
Розвивальна мета. Розвивати зв’язне мовлення, навички опрацювання інформації різного
виду, формувати естетичні почуття.
Матеріал для опрацювання
Десятинна церква (церква Богородиці) – перша
кам'яна церква Київської Русі. Споруджена між 986 і 996 роками в Києві на честь
Пресвятої Богородиці в епоху князювання Володимира Великого, який виділив на
зведення і підтримку церкви десяту частину своїх доходів – «десятину», звідки й
бере свій початок її народна назва. На початку XI століття була ушкоджена
пожежею. Розкопки руїн храму почалися в 30-х роках
XVII століття .
Пізніше в руїнах був виявлений саркофаг князя з його дружиною Анною. З лютого 2005 року почалося відновлення
Десятинної церкви. На даний час маємо лише розкопки старого фундаменту.
Софія Київська. Храм, присвячений Софії-Премудрості Божій, було закладено за князювання Володимира Великого в 1011 році на честь його перемоги над печенігами. Спорудження храму було завершено в 1037 році за князя Ярослава Мудрого. Це був головний митрополичий храм Київської Русі, де відбувалися різні врочистості, важливі державні церемонії; тут було засновано першу бібліотеку.В інтер'єрі храму Святої Софії збереглося близько 260 квадратних метрів мозаїк та 3000 квадратних метрів фресок періоду Київської Русі.Як об'єкт, що становить надзвичайну архітектурну й мистецьку цінність, собор занесено до списку Всесвітньої культурної і природної спадщини ЮНЕСКО. Сьогодні цей храм не діючий. У ньому проводять екскурсії для туристів.
Троїцький кафедральний Собор м. Дніпропетровська. Нинішній кафедральний Свято-Троїцький собор м. Дніпропетровська є не тільки чудовим пам'ятником зодчества ХІХ століття, а й історичним пам'ятником місцевого значення (охоронний номер № 28), з яким пов'язане життя дореволюційного губернського й післяреволюційного обласного центру. Після революції 1917 року, коли Спасо-Преображенський собор був закритий, кафедра єпархіального архієрея перемістилася в Троїцький собор. Але в 1934 році і його закрили «через відсутність парафіян». Напівзруйнований собор ожив під час німецької окупації. У листопаді 1941 року в ньому відновили архієпископську кафедру й богослужіння. Відтоді й донині кафедра правлячого архієрея Дніпропетровської єпархії перебуває під куполом Свято-Троїцького собору.
Домашнє завдання. Одним реченням дайте відповіді на запитання:
Урок 4 19.04.21. 5-Б
23.04.21 5-АТема уроку . Фрески й мозаїка в храмі. Декоративно-прикладне
мистецтво в оздобленні
храму
Мета уроку: Освітня мета. Формувати в учнів уявлення про оздоблення храму; ознайомити їх з основними пам’ятками
християнського декоративно-прикладного мистецтва.
Розвиваюча мета. Розвивати уміння практично застосовувати раніше
набуті знання; самостійно працювати з
дидактичним та інформаційним матеріалом.
Виховна мета. Сприяти морально-духовному вихованню підростаючого
покоління, шанобливому ставленню до надбань минулих поколінь.
Матеріал для опрацювання
1. Прочитайте визначення:
Мозаїка – вид настінного живопису, виконаний з кубиків кольорового скла.
Фреска – вид настінного живопису, виконаний водяними фарбами по сирій штукатурці.
Оклад – накладна прикраса на іконах, що покриває всю іконну дошку поверх кольорового шару, крім декількох значущих елементів (обличчя і рук) .
2. Перегляньте відео:
3. Дайте відповіді на запитання ( усно):
4. Домашнє завдання.
Дякую за роботу!
Урок 3 12.04.21. 5-Б
16.04.21 5-А
Тема уроку Ікони у храмі та вдома. Іконостас.
Найвідоміші іконостаси УкраїниМета уроку:
Освітня мета. Познайомити учнів з історією розвитку давньоруського іконопису, з процесом
створення ікон, показати важливість традицій для зв'язку минулого і сьогодення
Розвиваюча мета. Розвивати в учнів навички уважного слухання та практичного застосування
почутого, логічне мислення, зв’язне мовлення, увагу; вміння описувати твори
художнього мистецтва.
Виховна мета. Виховувати повагу до традиційних духовних та культурних
цінностей країни.
Матеріал для опрацювання
Іконою чи образом (з грец. – малюнок, образ,
зображення) називають – Живописне, мозаїчне або рельєфне зображення Ісуса
Христа, Богородиці, ангелів, святих і подій Святого Письма. З давніх давен
зображення неодмінно освячувались і вшановувались. Вшановувались особистості,
які були зображені на іконах, а не матеріал, з якого вони були зроблені (дошка,
фарба, тощо), подібно до того, як ми ставимося до фотокартки дорогої нам людини
(іноді носимо їх з собою, переглядаємо на телефоні зовсім не для того, щоб
приділити увагу фотопаперу, або кольоровим можливостям нашого телефону).
Правитель сирійського міста Едесси князь Авгар був хворий. Але одного разу йому відкрилося, що він вилікується, якщо побачить обличчя Ісуса Христа. Він послав придворного живописця Ананію знайти Христа і написати Його образ. Художник відшукав Ісуса, але зробити «портрет» не зміг по «причини сяючого блиску особи Його». На допомогу прийшов сам Господь. Він узяв у художника шматок тканини і приклав до Свого Божественного обличчя, від чого на тканині закарбувався Його Божественний образ. Коли Авгар побачив цей образ – першу, Самим Господом створену ікону, і з вірою приклався до нього, то отримав зцілення за свою віру по милості Божої. За цим чудотворним образом закріпилася назва «Спас Нерукотворний». І зараз це одна з найбільш із шанованих ікон Православної Церкви
Ікони писали на дерев’яних дошках. З усіх
порід перевагу надавали липі та сосні – в них менше всього сучків. Приготовлену
дошку довго висушували, вигладжували її поверхню, а потім передавали
іконописцю. Той наклеював полотнину (паволоку) на дошку, що захищала живопис
від тріщин на дереві. Поверх паволоки накладався левкас, ґрунт з клею,
змішаного з товченою крейдою й алебастром. Цю масу іконописець наносив
декількома шарами і потім полірував до блиску пемзою. Фарби іконописці робили
самі. Для їх приготування використовували трави, квіти, напівкоштовне каміння.
З них робили порошок, а щоб фарба не була сухою і добре трималася на іконі,
порошок змішували з водою або з квасом з додаванням яєчного жовтка. Така фарба
з додаванням яєць називалася темпера. З рукописних повчань для
художників-іконописців у 17-18 століттях відомо, що в олії, нагрітій до 250–325
градусів, плавили бурштин і отримували бурштинову оліфу, яка створює тверду
плівку на поверхні ікони. Робота фарбами
виконувалася в строго певній послідовності. Спочатку ділянки, обмежені
контурами малюнка, покривалися тонкими шарами фарб в такому порядку: фон, гори,
будівлі, одяг, відкриті частини тіла, образ. Потім робилося висвітлювання
опуклих деталей предметів (крім образів і рук). Для створення об’ємності
зображуваного на затемнені і поглиблені ділянки наносився тонкий шар темної
фарби. Потім тонкими лініями промальовувалися всі риси обличчя і волосся.
Оклади для ікон виготовлялися окремо і закріплювалися на них цвяхами. Вони
робилися з металів, тканин з шиттям, вирізалися з дерева і покривалися левкасом
і позолотою. Закривали окладами не всю поверхню ікони, а переважно німби
(вінці), фон і поля ікони. Рідше – майже всю її поверхню, за винятком зображень
голів (образів), рук і ніг. Перед початком роботи над іконою художник постився,
напередодні ходив у лазню, одягався в чисту сорочку. Приступаючи до роботи,
іконописець підносив молитву Богу, просячи у нього допомоги для написання
образу.
Паволока – лляна тканина, яка наклеюється на дошку.
Левкас – ґрунт, яким покривається паволока.
Темпера – фарба, що готувалася з мінералів, які розтиралися і
змішувалися з яєчним жовтком, так з’єднувалися камені і тваринний світ. Яйце –
символ життя
Бурштинова оліфа – бурштину плавили у витриманому маслі,
нагрітому до 250–325 градусів
Оклад - накладна прикраса на іконах, що
покриває іконну доску поверх барвистого шару, окрім декількох значущих
елементів (зазвичай лиця і рук)
Людина, що підносить свої молитви біля ікони
завжди пам'ятає, що ікона – це не сам Бог чи святий, а лише зображення Бога чи
його святого. Тому не іконі він молиться, а Богу чи святому, який на ній
зображений. Святий образ є тим самим, що священна книга: у книзі ми читаємо
Божі слова, а на іконі споглядаємо святі лики, які, як і слова, піднімають наш
розум до Бога і його святих і запалюють наше серце любов'ю до нашого Творця і
Спасителя.
На іконах ми дуже часто бачимо німб. Що таке німб? Це сяйво чи світле коло, яке є навколо голів Спасителя, Божої Матері, святих.
Німб або Ореол – коло навколо лику, символічно позначає святість, сяйво слави, невід’ємна частина ікони. Німб – це зображення сяйва світла і слави Божої.
Святих ангелів і архангелів зображують у вигляді вродливих юнаків, на знак їхньої духовної краси. На нашій дошці (екрані) ми бачимо архангела Михаїла (начальника всього воїнства небесного, який прославляє Бога і є першим охоронцем людей).
Є одне із головних питань нашого сьогоднішнього заняття: як же зображується Бог на іконах? Бог – Дух невидимий, але на іконах Його зображують в тому вигляді, в якому Він являвся людям.
Ікона Пресвятої Трійці, що відповідає Святому Письму, зображується у вигляді трьох ангелів, які сидять за столом. Це тому, що у вигляді трьох ангелів Господь явився колись Авраамові.
Другою після Бога ми зображується на іконах Божа Матір. Християни вшановують
її за досконалість й чистоту, завдяки яким Вона була гідною стати Матір’ю Cамого
Бога, а ще за те, що вона від обличчя всього людства погодилась на участь у
справі спасіння, погодилась стати Матір’ю Ісуса Христа. І як будь-яка мати вона молиться за тих
людей перед Богом, які щиро просять її допомоги і заступництва, а Господь
заради неї швидше почує і наші молитви.
Проте людство не тільки у фарбах, а й в
музиці вшановує образ Божої Матері. Є цілий ряд спеціально складених псалмів,
кантів (це такий особливий рід релігійних пісень, які складалися відомими
українськими композиторами Артемієм Веделем, Максимом Березовським,
Бортнянським ще в XVII – XVIIІ ст.) на мотиви молитов. Існує музика й без слів
Починаючи з 18 століття, поширення набувають
картини на релігійну тематику. Спробуємо з вами визначити, чим же картина
відрізняється від ікони.
Питання |
Який твір виражає, а який зображує? |
Автор якого з творів мав право на особистісне
сприйняття події чи образу, що зображені? |
Для якого твору характерна пряма перспектива, а
для якого зворотня? |
Відповідь |
В іконі колір має символічне значення.
Наприклад, червоний колір – символ царської гідності або жертовності заради
Христа. Золото – символ Божественного світла. Білий колір чистоти. Чорний –
це символ зла і пекла. У картині ж колір не має символічної функції |
(Картина являє собою художній образ, створений
творчою фантазією художника, який має право на особистісне сприйняття.
Світогляд іконописця – це світогляд церкви. Авторство іконописця навмисно
приховується |
На іконі відсутнє зовнішнє джерело світла. Воно
виходить від образів і фігур, з глибини їх. Немає і тіней від фігур. Технічно
це досягається за рахунок того, що білий ґрунтовий шар – левкас – просвічує крізь барвистий шар. На
картині – навпаки |
Ікона – виражає, картина – зображує |
Ікони вдома розміщуються на покуті (тобто
красному, найкращому кутку, який зазвичай був на схід). З давніх-давен у наших
предків були чітко усталені традиції чи так звані неписані закони щодо
розміщення ікон. У кожній хаті був домашній іконостас. Тут обов'язково були
ікони Спасителя, Божої Матері, Святителя Миколая та ікони святих, імена яких
носили члени родини.
Ікони ставилися на стінах вище людської
голови, що також, напевне, символізувало вищість тих, хто на них зображений,
над простими людьми. До хати, де були образи, чоловіки заходили без головного
убору, хрестилися. Всі члени родини від малого до старого ставали на молитву перед
іконами.
Сьогодні люди у більшості своїй також
розуміють, що без Божої допомоги дуже важко вижити у цьому світі, тому все
більше і більше людей звертається до Бога. Ікони для зору є тим, чим є слово
для слуху. Ікона – це Євангеліє у фарбах, це присутність образів святих у
вашому домі.
Іконостас – стіна з ікон у храмі, яка відокремлює
вівтар від центральної частини. Символізує межу між небом і землею. Має
«царські» та двоє бічних «дияконських» воріт. Іконостас стоїть на підвищенні –
солеї, за царськими воротами має завісу.
Іконостас є символом-образом, який видимим способом явив невидиме,
духовне представництво Небесної Церкви.
Наприкінці XVІ століття на Україні було сформовано
багаторядний іконостас, що складався з
декількох рядів ікон, розташованих у певному порядку і закріплених на
спеціальному каркасі; кожен ряд іконостасу містить значну кількість ікон (до
12-15, іноді навіть більше). Ряди ікон розташовуються у певній послідовності:
1-й
ярус з Царськими вратами, це – місцевий
чин, у якому знаходяться зображення Господа і Богоматері, ікони святих,
яким присвячено храм.
Над ним
розташований малий святковий чин.
Вище
знаходиться Деіісусний (моління) чин –
головна частина іконостасу, де в центрі зображено Спасителя, а зліва і справа
розміщаються ікони Богоматері, Іоанна Хрестителя і апостолів.
Наступний
ярус – Святковий чин із показом
дванадцяти найголовніших свят Церкви, а
саме: Хрещення, Благовіщеня, Вхід Господа в Єрусалим, Вознесіння Господнє,
Преображення Господнє, Успіня, Різдво Пресвятої Богородиці, Воздвиження
Животворящого Хреста Господня, Покров Пресвятої Богородиці, Введення до Храму
Пресвятої Богородиці, Різдво Христове.
Ще вище
— Пророцький чин, у якому
представлені лики пророків по боках від ікони Богоматері з Дитиною
Верхній
ярус — Прабатьківський чин, що
складається з батьків і патріархів Церкви із зображенням Бога-Отця в центрі.
Вся композиція увінчана зображенням хреста.
В Україні збереглося багато іконостасів, які
мають велику художню цінність: у Львові в церкві св. Параскеви П'ятниці (кінця
16 ст.), у Рогатині (1649), в Києві в Андріївській церкві (1747-53) та інші.






Домашнє
завдання:
Урок 2 05.04.21. 5-Б
09.04.21 5-А
Тема уроку. Традиційний храм в Україні.
Символіка храму.
Мета уроку:
Матеріал для опрацювання
Храм - це особлива будівля, в якій збирається Божа сім'я (віруючі християни), щоб разом молитися Богу. Слово храм означає «будинок», «дім».
•
У вигляді хреста.
Це означає, що храм присвячено Господу, розіп'ятому за нас на хресті.
•
Храм може бути у
вигляді довгого корабля. Це означає, що Церква, подібно до корабля, за образом
Ноєвого ковчега, веде нас по морю життя.
•
Храм іноді
зводиться у вигляді кола, нагадуючи цим вічність Церкви Христової.
•
Храм може бути
влаштований й у вигляді восьмикутника, немов зірки, означаючи, що Церква,
подібно до дороговказної зірки, сяє у цьому світі.
Купол
нагадує полум'я свічки, форму цибулини. Він закінчується вгорі главою, на якій
ставиться хрест. Часто на храмі зводять не один, а кілька куполів. Різна
кількість куполів має різну символіку:
• дві глави означають дві
природи (Божественну і людську) в Ісусі Христі;
• три глави (три Особи Святої
Трійці);
• п'ять глав (Ісуса Христа і
чотирьох євангелістів);
• сім глав (сім Таїнств і сім
Вселенських Соборів).
Іноді будують і більшу
кількість глав.
Над входом у храм, а іноді поряд з храмом, будується дзвіниця, тобто вежа, на якій висять дзвони. Раніше дзвоном скликали народ на збори. Дзвони дзвонили під час пожеж, набігів недругів, щоб зібрати всіх.
Християнський храм складається з трьох частин.
Перша, найголовніша, частина храму – вівтар,
друга – храм,
третя – притвор.
Східна частина – вівтар – найважливіше місце в храмі. Вівтар у церкві – найсвященніша частина храму, куди входять лише священнослужителі та їх помічники, є символом Царства Небесного, місцем особливого перебування Бога.
Центральним місцем у вівтарі є престол.
Від середньої частини храму вівтар відгороджений іконостасом. У ньому троє дверей: Царські ворота – в центрі, північні – зліва, південні – справа. Невелике підвищення перед вівтарем називається амвон. У середині храму стоять віруючі. В західній частині храму, ближче до виходу знаходиться притвор, де раніше стояли віруючі, які каялись, й ті, хто готувався до хрещення. Місце, де продають свічки і приймають записки, називається свічковий ящик. Крильце називається папертю. А ще є місце, де співає хор. Люди, які приходять у храм Божий, щоб бути з Богом – це народ Божий. У кожного з цих людей у душі є особливе місце для Бога. Коли ми маємо таке місце, тоді ми стаємо кращими. Душа людська стає прекрасною. Вона стає храмом для Бога.
Знайомимося з
правилами поведінки в храмі
Домашнє завдання.
Січень 2021
Тема: " Святі люди української землі".
Урок 2 20.01.21. 5-А
Тема уроку. Свята рівноапостольна княгиня Ольга.
Поширення християнства на Русі.
Матеріал для опрацювання
Щороку 24 липня кожна християнська дівчина на ім’я Ольга в нашій країні
святкує память своєї небесної покровительки - великої рівноапостольної княгині
Ольги. Найпершою і найголовнішою заслугою Ольги було прийняття нею
самою християнства. В княжому роду Рюриковичів вона була першою княгинею-
християнкою, готуючи онукові шлях до подвигу хрещення Русі. Тож Ольга і
Володимир здійснюють апостольський подвиг, заслуживши ймення
«рівноапостольних». Княгиня виховувала своїх внуків, серед яких був і князь
Володимир, у пошані до Христової віри, в любові до Бога. Вона з раннього
дитинства намагалася прищепити їм любов до Святого Письма, адже розуміла, що
хтось із її онуків буде правити Київською Руссю. Княгиня дуже хотіла, щоб
майбутній правитель, князь, був християнином і втілював Заповіді Божі не тільки в
своєму житті, але й у керованій ним країні. Молитви, старання, надії Ольги на Бога
дали свої плоди: Київська Русь стала християнською завдяки тому, що її онук,
князь Володимир, у 988 році офіційно запровадив християнство в Київській Русі.
Домашнє завдання: записати в зошит 5 рис характеру княгині Ольги
Урок 1 13.01.21. 5-А
Тема: " Кирило та Мефодій - просвітники слов’ян. Церковнослов’янська абетка"
Мета уроку: Освітня мета. Дізнатися про просвітницьку діяльність святих просвітників - Кирила та Мефодія; провести паралелі між тогочасним значенням церковнослов`янської мови та цінністю нашої мови в сьогоденні.
Розвиваюча мета. Розвивати зв’язне мовлення, уміння працювати в групі,
слухати, робити власні висновки, аналізувати, порівнювати
Виховна мета. Виховувати шанобливе ставлення до мови.
Матеріал для опрацювання
Робота зі словником
Слово святий означає «відділений», тобто «той що відрізняється від
подібних йому». Статус святий може призначити лише Бог,
який обирає людину для виконання певної місії у служінні Богові, через що
людина досягає за Божою допомогою
спасіння душі.
Рівноапостольний — лік святих, що особливо прославилися проповідуванням Євангелія й наверненням народів у християнську віру.
Просвітителі – ті, що навчали
грамоті, вірі.
Нетлінні мощі (мощі, святі мощі) — тіла святих християн, що залишилися після смерті нетлінними — тобто не проявляють ознак розпаду.
Кирило (в миру Константин) та Мефодій (в миру Михайло) походили із знатної родини, яка проживала в місті Солунь в Македонії. Нині це Салоніки - одне з найбільших міст сучасної Греції. Мефодій був найстаршим, а Кирило наймолодшим із семи дітей у родині.
Мефодій по закінченню освіти пішов на військову службу та був управителем
одного з князівств, підлеглого Візантійській імперії. Після 10 років він
залишив службу та прийняв чернецтво. Його молодший брат Кирило з дитинства
виказував неабиякі здібності до науки. Він отримав дуже гарну освіту при
царському дворі та вчився у найкращих вчителів Константинополя, досконало
опанував багато мов. По закінченню навчання став хранителем патріаршої бібліотеки
при храмі святої Софії, але згодом він таємно залишив столицю і, як його
старший брат, також став ченцем. Пізніше його розшукають і повернуть до
Константинополя, де він почне викладати свою улюблену філософію у вищій школі.
Творці слов'янської абетки народилися в сім'ї, де зростало семеро дітей. Костянтин був наймолодшим (827—869), пізніше у чернецтві прийняв ім'я Кирило. Михайло (820—885) — у чернецтві Мефодій. Брати отримали блискучу освіту. Князь Ростислав, що очолював Велике Моравське князівство, звернувся до візантійського імператора Михайла - з проханням: прислати вчителів, які знають слов'янську мову, щоб його народові переклали Святе Письмо. З цією місією поїхали до Моравії Кирило та Мефодій, причому вони повезли з собою церковні книги, перекладені слов'янською мовою: Євангеліє, Псалтир, Апостол та інші. Їхні учні переписували ці книги.
Справа,
якій присвятили своє життя Кирило і Мефодій, була недаремною. І найкращий доказ
цього — вдячність нащадків. На їхню честь 24
травня відзначають як День слов’янської писемності і культури. Братів Кирила і
Мефодія називають творцями слов’янської абетки, просвітителями та
проповідниками християнства. За своє життя вони переклали багато богословських
книг з грецької на старослов’янську мову та поширювали християнство.
-
української мови (українська абетка);
-
білоруської мови (білоруська абетка);
-
болгарської мови (болгарська абетка);
-
російської мови (російська абетка);
-
і т.д.
Досить цікавим є той факт, що кирилицю використовують для запису також таких державних неслов'янських мов як киргизька, таджицька, монгольська, казахська; частково також для узбецької (в Узбекистані йде поступовий перехід на латинську графіку). До початку 1990-их кириличним письмом послуговувались також для азербайджанської, туркменської та молдавської мов. На території невизнаної Придністровської Молдавської республіки для запису молдавської мови досі використовують кирилицю.
Ø У якій сім’ї
народилися брати?
Ø Чому
присвятили своє життя Кирило і Мефодій?
Ø Якою була
найголовніша справа їх життя?
Ø Чи легкою
була їх справа, чи мала перешкоди?
Ø Засновниками
чого вважають святих просвітителів? (творцями слов’янської азбуки,
перекладачами Біблії)
Ø Коли
вшановують пам'ять святих Кирила і Мефодія?
Ø Чому створення слов’янської абетки було важливим кроком у житті східних християн?
- Якому ставленню до мови навчає нас життєвий шлях Кирила та Мефодія?
Листопад 2020
Тема: " Біблійна історія. Сторінками Старого заповіту."
Урок 2 11.11.20 5-А
12.11.20 5-Б
Тема. Урок узагальнення знань теми № 1. Відповіді на запитання.
Матеріал для опрацювання:
Біблія -
Євангеліє –
Старий Заповіт –
Пророки –
Апостоли –
Етика –
Християнська етика -
Завдання № 2. Позначте цифрою день творіння згідно Святого Письма, записуючи її у відповідну клітинку ( за правильно виконане завдання 2 бала):
□ Сонце, місяць;
□ Тварини;
□ Рослини;
□ Світло;
□ Людина;
□ Повітряний простір;
□ Моря та річки;
□ Дерева;
□ Острови й континенти;
□ Земноводні;
□ Птахи.
Завдання № 3. ( за виконання завдання 2 бала)
Запишіть які добрі
справи можна зробити для: |
||
Родини |
однокласників |
природи |
|
|
|
Завдання № 4. Тест «Перевір себе» ( кожна правильна відповідь по 0,5 б).
а) люди не послухали пророків;
б) люди почали віддалятися від Бога, усі їхні думки та прагнення були спрямовані
на зло;
в) люди стали байдужими.
2. Чому Бог вирішив урятувати лише Ноя та його родину?
а) Ной тяжко працював;
б) Ной та його родина готувалися до потопу;
в) Ной вів праведне життя і здобув милість в очах Господа.
3. Скільки синів було у Ноя?
а) двоє: Каїн та Авель;
б) троє: Сім, Хам та Іафет;
в) четверо: Веніамін, Іуда, Яків та Йосип.
4. Скільки років працював Ной над будівництвом ковчега?
а) сто двадцять років;
б) сто років;
в) сто п’ятдесят років.
5. Скільки тривала злива, яка залила усю землю і найвищі гори?
а) 40 днів;
б) 45 днів;
в) 7 днів.
6. Кого випускав Ной з ковчега, щоб пересвідчитися, що земля висохла?
а) голуба і ворона;
б) крука і сову;
в) зозулю й голуба.
7. Як Ной подякував Господу за порятунок?
а) насадив виноградник;
б) спорудив жертовник;
в) став обробляти землю і розводити худобу.
8. Що показав Бог на знак віковічного союзу з усіма істотами, що живуть на
землі?
а) веселку в небі;
б) хмарку в небесах;
в) квітку на землі.
Бажаю успіху!
Урок 1 15.10.20 - 5-Б
Тема: " Гордість і зрозумілість. Вавілонська вежа."
Матеріал для опрацювання
1. Прочитайте біблійну історію.
Згідно з біблійним описом, нащадки Ноя, що спілкувались єдиною мовою, почали будівництво міста й вежі, «заввишки до небес». «Зробимо собі ім'я, — говорили вони, — раніше ніж розсіємося по обличчю всієї землі» (Бут. 11, 4). Проте будівництво було припинено Богом, Який «змішав мови». Люди, що перестали розуміти один одного, припинили будівництво і розселилися по землі (див. Бут. 11, 8).
Місто отримало назву «Вавилон». Згідно біблійному оповіданню, ця споруда вежі була не чим іншим, як прямим протестом проти Бога, хоча бунтівники й не були одностайні в своїх цілях. Одні хотіли піднятися на небо й оголосити війну Богові або поставити на його місце ідолів, яким вони вклонятимуться; інші не заходили так далеко в своїх задумах, обмежуючись скромнішим наміром пробити небосхил градом стріл і списів. Багато років будувалася вежа. Вона досягла нарешті такої висоти, що каменяреві з ношею за спиною доводилося цілий рік підніматися із землі на вершину. Якщо він, зірвавшись, розбивався на смерть, то ніхто не шкодував про людину, але всі плакали, коли падала цеглина, тому що було потрібно не менше року, щоб знову віднести її на вершину вежі. Люди працювали так старанно, що жінки, зайняті виготовленням цегли, не переривали своєї роботи навіть під час пологів, а новонароджену дитину завертали в тканину і прив'язували до свого тіла, продовжуючи ліпити з глини цеглу, як ні в чому не бувало. Вдень і вночі кипіла робота. Нарешті довготерпіння Бога виснажилося. Він звернувся до янголів і запропонував всім спуститися на землю та змішати мову людей. Сказано - зроблено. Тоді відбулося безліч сумних непорозумінь. Людина, наприклад, просить у іншого розчин, а той подає йому цеглину; тоді перший в люті кидає цеглину в свого товариша і завдає йому шкоди, а то й вбиває його на місці. Багато народу загинуло таким чином, а ті, що залишилися в живих, були покарані Богом, отримавши справедливу відплату за бунтівні задуми. Що ж до самої незакінченої вежі, то частина її провалилася в землю, частина була винищена вогнем, і лише одна третина залишилася на землі. Будівничі розійшлися по всіх усюдах і поселилися в різних краях. На місці недобудованої вежі згодом виникло місто Вавилон. Ця назва означає «змішання».
Важливі питання
Ø За що Бог
розгнівався на людей?
Ø Яким було їх покарання?
Домашнє завдання:
Дякую за роботу!
Тема "Сучасна людина й культура"
Урок № 10 (26.05.20)
Тема. Найбільш шановані святі рідного краю.
Матеріал для опрацювання
Дякую за роботу!
Урок № 9 (19.05.20)
Тема. Найбільш шановані святі рідного краю.
Матеріал для опрацювання
Домашнє завдання:
Дякую за роботу!
Урок № 8 (12.05.20)
Тема. Святі місця рідного краю.
Матеріал для опрацювання
Домашнє завдання:
Дякую за роботу!
Урок № 7 (05.05..20)
Тема. ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА З ТЕМИ "Сучасн людина й духовна культура"
Матеріал для опрацювання
Дайте відповіді на запитання.
БЛОК І.
Кожна правильна відповідь на запитання буде оцінюватися в 1 бал.
БЛОК ІІ.
Кожна правильна відповідь на запитання буде оцінюватися в 2 бала.
Дякую за роботу!
Урок № 6 (28.04.20)
Тема. Регіональний компонент. Святі місця рідного краю.
Матеріал для опрацювання
Подорож друга
Святогірська Свято - Успенська Лавра
Подорож третя
Святе джерело у селі Золотий Колодязь
Подорож четверта
Село Святогорівка
Дайте відповіді на запитання:
Домашнє завдання:
Дякую за роботу!
Урок № 5 (21.04.20)
Тема. Регіональний компонент. Святі місця рідного краю.
Матеріал для опрацювання
Подорож перша:
"Свято- Успенський Ніколо-Василівський монастир".
Дайте відповіді на запитання:
Домашнє завдання:
Урок № 4 (14.04.20)
Тема. Найвідоміші храми України.
Урок № 3 ( 07.04.20)
Тема. Фрески й мозаїка в храмі. Декоративно-прикладне мистецтв в оздобленні храму.
Домашнє завдання
Урок № 2 ( 24.03.20)
Тема. Ікони у храмі та вдома. Іконостас. Найвідоміші іконостаси України






Урок № 1 (за 17.03.20)
Тема. Традиційний храм
в Україні. Символіка храму.


- розповісти батькам про те, що запам'яталося дітям на уроці.
Коментарі
Дописати коментар